MUKADIMAH

there's a story behind everything..how picture got on wall..how a scar got on your face..how you fall in love with your buddy..sometimes the stories are simple and sometimes they are hard and heartbreaking..
there's always be a stories where others people are really at the heart..leave them to tell those..tell yours instead..

Saturday, March 17, 2012

SAYA KENA TIPU

Satu petang yang mendamaikan tetiba aku terdengar suara orang melaung-laungkan ayat..keropok lekor dari Terengganu..berulang-ulang kali..Hapa..??keropok lekor dari Terengganu..????serta merta aku terbayangkan keenakkan keropok lekor yang sedap..dan yang banyak ikan itew..lantas segera aku keluar mendapatkan van biru yang tapi malangnya dah jauh meninggalkan aku..


Dengan sedih aku masuk kedalam rumah lantas berbaring semula atas katil..beberapa saat kendian aku terdengar suara jiran sebelah rumah memanggil penjual keropok lekor tersebut dan harapan aku kembali berbunga..


Sebaik pintu belakang van dibuka entah kenapa harapan yang berbunga-bunga tu bagaikan luruh satu persatu..apsal x ada ruper kopok lekor ganu pun..x hitam macam yang aku beli kat Losong ari tu..ada bau masam-masam lak..


Ni baru turun dari bas express pagi tadi kak..berminyak sebab dia orang sapu minyak supaya tahan lama..ooo..saya tak amik dekat Losong..ni amek kat tempat laen..begitulah kata-kata balasan dari penjual selepas bertalu-talu soalan yang aku dan jiran sebelah lemparkan..


Hmm..kami pun sepakat akhirnya beli sorang RM10..dapatlah 7 batang kopok lekor mentah besar-besar ibu jari aku dan panjang dalam 60cm gitew..


Masuk dalam rumah..aku tanpa berlengah terus membuat operasi menggoreng kopok tersebut..


Nah..nilaikanlah sendiri..masa mengoreng pun dah tahu sangat yang kopok ni bukan datang dari Ganu sebab kopok ganu banyak ikan dan tak roper cam gini masa goreng..

Ni roper dia dah siap masak..tengoklah camner kan..ada ruper kopok Ganu tak..??

Rasa dah la x semavelous kopok lekor Ganu..masam lak tu..then lama-lama masin..mmm sah-sah memang aku dah kena tipu ngan penjual tu..kopok leko Ganu konon..kasi jatuh reputasi kopok Ganu ajer..

Pagi tadi sewaktu sessi berdialog dengan jiran sebelah rumah..aku sempat tanya kat dier..amacam kak..kopok ari tu..huh..ntah apa2 kopok dier jual..anak akak cakap apsal kopok ni masam semacam..tulah kak..len kali tak ada lah kita nak beli lagi dari budak tu..budus betul dia buat macam tu..sekali ni jerlah ko dapat merasa duet haku..hangen sekejab ngan peniaga macam nih..



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...